A hatodik rítus különálló egység. A fatalság forrása elsõ kötetében is a másik öt rítustól elválasztva tárgyalják.
A hatodik rítus feltétele a szexuális önmegtartóztatás, amely lehetõség a jelentõsen fiatalosabb külsõ megszerzésére. A magyarázat az, hogy az életenergia, amely rendes körülmények között a szexualitáson keresztül mutatkozik meg, e rítus segítségével a test más energiaközpontjai felé áramlik. Bradford ezredes különbséget tesz a nyugati szerzetesi hagyomány (amely arra összpontosít, hogy elfojtsa ezeket az ösztönöket) és a szexuális energia keleti felfogása között. Ez utóbbi szerint a nemi energia másfelé irányítható és átalakítható magasabbrendû célok elérése érdekében. (A hatodik rítusról bõvebben szóltunk a 4. fejezetben).
Azok számára, akik elindultak a lelki úton, nem rendhagyó dolog a cölibátus, az önmegtartóztatás. A jógában gyakran alkalmazzák a szexuális megtartóztatást az energia megõrzéséért. Mások úgy tekintenek a szexuális ösztönök átirányítására, mint ami elõmozdítja a szellemi fejlõdést. Olyan választás ez, amely kiragad egyeseket az emberi élet rendes menetébõl és ez az egyik módja annak, hogy a mindennapi életben a figyelem a világi dolgoktól a lelkiek felé irányuljon.
Bár az ezredesnek azt mondták Tibetben, hogy a hatodik rítus gyakorlásához teljes önmegtartóztatásra volt szükség, én ebben nem vagyok annyira biztos. Nem mindegyik tibeti buddhista szekta követeli meg a szexuális önmegtartóztatást. Saját tapasztalatom alapján úgy gondolom, hogy lehet alkalmazni a hatodik rítus mögötti eszméket és a rítust lehet arra használni, hogy teremtõ, új módon értékesítsük a szexuális energiát akkor is, ha a rítust végzõ nem él tökéletesen szûzi életet.
Sok emberben alkalmanként túlteng a szexuális energia vagy akkor is dúlnak benne a szexuális vágyak, amikor nincs senki, akivel ezt megoszthatná. Ez az energia megmutatkozhat idegességben, aggodalomban, szorongásban és kifejezõdhet abban, hogy az illetõ túl sokat eszik vagy nyugtalanul mocorog, fészkelõdik. A hatodik rítus végzése egészséges, kiegyensúlyozott módon szabadít meg ettõl a feszültségtõl. A rítus elvégzése után lazábbnak érezzük magunkat és természetesen a gyakorlat jelentõs fiatalító hatással is rendelkezik.
Szerintem felhasználhatjuk a szexuális energiát, hogy azzal más célokat érjünk el, életünk más területeire irányítsuk erõinket. A hatodik rítus ilyen módon hat a szexuális energiára. Így hát ha nem is kívánunk teljes cölibátusban élni, azért hatékonyan alkalmazhatjuk a hatodik rítust. Csak akkor végezzük, ha erõs szexuális késztetést érzünk, amely valamilyen okból kielégíthetetlen vagy ha szexuális energiafeleslegünk van.
A hatodik rítus feltétele a szexuális önmegtartóztatás, amely lehetõség a jelentõsen fiatalosabb külsõ megszerzésére. A magyarázat az, hogy az életenergia, amely rendes körülmények között a szexualitáson keresztül mutatkozik meg, e rítus segítségével a test más energiaközpontjai felé áramlik. Bradford ezredes különbséget tesz a nyugati szerzetesi hagyomány (amely arra összpontosít, hogy elfojtsa ezeket az ösztönöket) és a szexuális energia keleti felfogása között. Ez utóbbi szerint a nemi energia másfelé irányítható és átalakítható magasabbrendû célok elérése érdekében. (A hatodik rítusról bõvebben szóltunk a 4. fejezetben).
Azok számára, akik elindultak a lelki úton, nem rendhagyó dolog a cölibátus, az önmegtartóztatás. A jógában gyakran alkalmazzák a szexuális megtartóztatást az energia megõrzéséért. Mások úgy tekintenek a szexuális ösztönök átirányítására, mint ami elõmozdítja a szellemi fejlõdést. Olyan választás ez, amely kiragad egyeseket az emberi élet rendes menetébõl és ez az egyik módja annak, hogy a mindennapi életben a figyelem a világi dolgoktól a lelkiek felé irányuljon.
Bár az ezredesnek azt mondták Tibetben, hogy a hatodik rítus gyakorlásához teljes önmegtartóztatásra volt szükség, én ebben nem vagyok annyira biztos. Nem mindegyik tibeti buddhista szekta követeli meg a szexuális önmegtartóztatást. Saját tapasztalatom alapján úgy gondolom, hogy lehet alkalmazni a hatodik rítus mögötti eszméket és a rítust lehet arra használni, hogy teremtõ, új módon értékesítsük a szexuális energiát akkor is, ha a rítust végzõ nem él tökéletesen szûzi életet.
Sok emberben alkalmanként túlteng a szexuális energia vagy akkor is dúlnak benne a szexuális vágyak, amikor nincs senki, akivel ezt megoszthatná. Ez az energia megmutatkozhat idegességben, aggodalomban, szorongásban és kifejezõdhet abban, hogy az illetõ túl sokat eszik vagy nyugtalanul mocorog, fészkelõdik. A hatodik rítus végzése egészséges, kiegyensúlyozott módon szabadít meg ettõl a feszültségtõl. A rítus elvégzése után lazábbnak érezzük magunkat és természetesen a gyakorlat jelentõs fiatalító hatással is rendelkezik.
Szerintem felhasználhatjuk a szexuális energiát, hogy azzal más célokat érjünk el, életünk más területeire irányítsuk erõinket. A hatodik rítus ilyen módon hat a szexuális energiára. Így hát ha nem is kívánunk teljes cölibátusban élni, azért hatékonyan alkalmazhatjuk a hatodik rítust. Csak akkor végezzük, ha erõs szexuális késztetést érzünk, amely valamilyen okból kielégíthetetlen vagy ha szexuális energiafeleslegünk van.
Kiinduló testhelyzet
- Álljunk kisterpeszbe, talpunk szilárdan a talajon, a kar a test mellett.
- Lassan fújjuk ki a levegõt, közben döntsük elõre a törzsünket és támaszkodjunk tenyerünkkel a térdünkre. Addig fújjuk ki a levegõt, amíg teljesen ki nem ürítjük a tüdõnket.
- Egyenesedjünk fel. Tegyük kezünket a csípõnkre és nyomjuk lefelé. Ezáltal a vállunk fel fog emelkedni. E mozgás erejének a kulcsa abban áll, hogy miközbena váll megemelkedik, be kell húzni a hasunkat és a lehetõség szerint kidomborítani a mellünket. Mindezt belégzés nélkül kell csinálni. Éppen ez az, ami átirányítja az energiát más központok felé. Addig maradjunk így, amíg csak bírunk.
- Ha már muszáj levegõt venni, az orron át lélegezzünk be. Ha érezzük, hogy megtelt a tüdõnk, szájon át fújjuk ki a levegõt. Kilégzéskor engedjük ki az addig behúzott hasat, lazítsuk el a vállat és engedjük el a csípõnket, a kar lógjon a test mellett.
- Lélegezzünk többször az orrunkon át. Ezzel fejezzük be a rítus elsõ elvégzését. Ezt a rítust csak 2-3-szor szabad ismételni.